Advocaatscore
  • Hoe werkt het?
  • Tarieven
  • Portfolio
  • Referenties
  • Media
  • Demo aanvragen
  • Review Awards 2020
  • Blog
  • Over ons
  • Contact

Blog

Blog

Online reviews: Hét marketinginstrument voor meer sales?

29/8/2018

0 Reacties

 
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen aanbevelingen in online reviews tegenwoordig meer vertrouwen dan aanbevelingen van familie of vrienden. Daarom zijn online reviews het perfecte instrument om cliënten een goed inzicht te geven in de kwaliteit van jouw diensten als advocaat.
 
Autoriteit Consument en Markt
Online reviews zijn upcoming, ook in de advocatuur. Een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt bevestigt dit. Het blijkt dat driekwart van de mensen tegenwoordig eerst online reviews bekijkt alvorens over te gaan tot het kopen van een product of het inschakelen van een dienst:
 
‘De ACM heeft geconstateerd dat online reviews steeds belangrijker worden voor consumenten en bedrijven. Uit het consumentenonderzoek blijkt dat online reviews een belangrijke rol spelen in het keuzeproces van consumenten, maar dat consumenten daarnaast ook andere bronnen  raadplegen. Bedrijven gebruiken online reviews op verschillende manieren. Online reviews kunnen bijvoorbeeld dienen als feedback, maar worden ook ingezet  als marketinginstrument bij de introductie van een nieuw product. Bovendien zorgen online reviews voor een betere vindbaarheid via online zoekmachines.’1
 
Betrouwbaar
Mensen beschouwen online reviews die via een onafhankelijke review-site zijn geplaatst gemiddeld als twaalf keer betrouwbaarder dan beschrijvingen geplaatst door een kantoor zelf, zo blijkt uit onderzoek.2 Daarnaast blijkt uit een onderzoek van Revoo dat online reviews in zijn algemeen een toename in sales van 18% met zich meebrengen.3 Uit dit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 11% meer conversie ontstaat, 2% meer aanvragen voor een product of dienst en is de kans 5% groter dat websitebezoekers op een website terugkeren:
Foto
Hoger in de Google resultaten door online reviews
Een van de redenen voor de toename van conversie en sales door online reviews is Google. Google hecht tegenwoordig waarde aan bedrijven en websites die online reviews verzamelen. Wanneer je als bedrijf voldoende online reviews hebt krijg je zogenaamde ‘rich-snippet sterren’. Deze sterren geven extra informatie over jouw kantoor. Uit onderzoek van Conversion XL blijkt dat rich-snippet sterren de ‘click through rate’ tot 35% kan verhogen.4 Dit houdt dus in dat meer potentiële cliënten op jouw website zullen klikken als zij op zoek zijn naar een advocaat.
 
Kortom, wanneer je als kantoor online reviews verzameld en plaatst op je website leidt dit tot betere vindbaarheid in Google en daarmee tot een hogere conversie. Daarnaast krijg je rich-snippet sterren die de click through rate ook verhogen. Al deze dingen zullen leiden tot meer mensen die gebruik willen maken van jouw diensten en daarmee tot hogere sales.
 
Referenties:
1 Autoriteit Consument en Markt, Online Reviews Gereviewd.
2 eMarketer, 2010.
3 Revoo
4 Conversion XL
0 Reacties

Reviewmarketing: Waarom in de Advocatuur?

20/8/2018

0 Reacties

 
​Veel advocatenkantoren zijn nog niet bekend met het verzamelen van online reviews en zien hier daarom niet direct voordelen in. Het lezen van reviews voor het boeken van een hotel of restaurant, dat is logisch, maar in de advocatuur?
 
Word-of-mouth
Word-of-mouth (WOM) omschrijft de communicatie van consument tot consument over producten en diensten.1 Online reviewmarketing, ook wel ‘Electronic word-of-mouth’ (eWOM) genoemd, is vrij recent ontstaan. Eigenlijk zijn online reviews te vergelijken met mond-tot-mond reclame, maar dan online. Voor mond-tot-mond reclame en dus ook voor online reviews geldt: hoe meer mensen iets beweren hoe groter de kans dat anderen deze beweringen geloven. McKinsey stelt: volume x impact = word-of-mouth equity.

Het voordeel van eWOM in tegenstelling tot WOM, is dat er nu veel gemakkelijker een enorme doelgroep kan worden bereikt. Mensen van over de hele wereld die elkaar niet kennen kunnen gemakkelijk met elkaar communiceren over hun ervaringen met bepaalde producten of diensten.2 In eerste instantie werd hiervan voornamelijk gebruikgemaakt in de toeristensector. Denk bijvoorbeeld aan booking.com of Tripadvisor. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens op Tripadvisor gekeken om uit te zoeken bij welk restaurant we moeten eten, waar we de lekkerste koffie kunnen drinken of welke highlights in Barcelona we moeten zien. Tripadvisor maakt het mogelijk om snel gedetailleerde informatie, ideeën en tips te verkrijgen over hotels, attracties en restaurants om de perfecte vakantie uit te stippelen.3 Sites die bij Tripadvisor zijn aangesloten vormen samen een netwerk van 6,2 miljoen restaurants, attracties en accommodaties en bereiken samen maandelijks 350 miljoen websitebezoekers.4
 
Binnen de toeristensector zijn online reviews dus een groot succes. Inmiddels heeft de online reviewmarketing zich uitgestrekt over de gehele breedte van het internet. Neem bijvoorbeeld de zorgsector: zorgkaart Nederland biedt een overzicht van het zorgaanbod in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat zorgkaart Nederland mogelijk bijdraagt aan de verbetering van de kwaliteit van de zorg.5 Veel mensen geven aan eerder beoordelingen van Zorgkaart Nederland dan beoordelingen op Facebook of Twitter te geloven en daarmee liever hun keuze baseren op basis van de beschikbare informatie op Zorgkaart Nederland.6
 
Waarom reviews in de advocatuur?
De zorgsector is net als de advocatensector een branche waarbinnen soms grote belangen van patiënten en cliënten op het spel staan. De beste verdediging is enorm belangrijk. Zaken waarvoor mensen een advocaat inschakelen hebben vaak grote gevolgen en daarom is het van groot belang voor mensen om te weten of en hoe ze de juiste advocaat inschakelen. Des te meer reden om ook cliënten de mogelijkheid te bieden om net als via Tripadvisor en Zorgkaart Nederland gedetailleerde informatie te verzamelen over ervaringen van cliënten met advocaten. Online reviews kunnen hierbij helpen. Binnen de advocatuur is eWOM een nieuw fenomeen dat snel groeit. Steeds meer kantoren maken gebruik van Advocaatscore: 
Foto

​Van Essen advocatuur over het verzamelen van online reviews:

‘Als rechtzoekenden waarde hechten aan het aan lezen van ervaringen van cliënten, waarom dan niet delen?’ 
 
Niet alleen voor advocaatzoekenden, maar ook voor advocatenkantoren zelf brengen online reviews een hoop voordelen met zich mee. Reviews geven ook de advocaten zelf inzicht in hun werkzaamheden. Op basis van reviews kan worden achterhaald waarover cliënten tevreden zijn en kan tegelijkertijd worden aangepast waar nodig. Zo blijft de kwaliteit van de advocatuur hoog. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt dat reviewmarketing bijdraagt aan naamsbekendheid en vindbaarheid in Google:
 
‘Zoekmachines zoals Google verrijken hun zoekresultaten met starratings. Op die manier hebben reviews die via bepaalde reviewplatforms of die via reviewverzamelaars worden verzameld invloed op de zoekresultaten van Google. Dit is voor een bedrijf van groot belang, omdat veel internetverkeer via zoekmachines wordt gegenereerd.’7
 
Waarom reviews verzamelen via een externe partij?
Online reviews zijn dus voor zowel advocaatzoekenden als advocaten voordelig, maar waarom dan reviews verzamelen via een externe partij als advocaatscore terwijl je dit als kantoor ook zelf kunt doen? Natuurlijk krijg je door zelf beoordelingen van cliënten te verzamelen een goed inzicht in jouw werkzaamheden als advocaat, maar om daadwerkelijk voor elkaar te krijgen dat advocaatzoekenden voor jouw kantoor kiezen op basis van reviews is één ding nodig: vertrouwen. Ongeveer 70% van de consumenten leest online reviews voordat ze met een bedrijf in zee gaan en er blijkt meer vertrouwen te bestaan in reviews die geplaatst zijn vanuit een externe partij zoals advocaatscore dan in reviews die geplaatst zijn vanuit het kantoor zelf.8
 
Kortom, de ontwikkeling van het gebruik van eWOM in de advocatuur brengt een hoop voordelen met zich mee voor beide partijen. Ben je geïnteresseerd in advocaatscore? Neem dan gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen in een vrijblijvend gesprek onder genot van een kop koffie. 
0 Reacties

    Archieven

    Oktober 2019
    Mei 2019
    September 2018
    Augustus 2018

    RSS-feed

    View my profile on LinkedIn

Locatie

Advocaatscore

Advocatenkantoren waren begin 2017 nog totaal onbekend met reviews, vandaag maken bijna 2.000 advocaten gebruik van Advocaatscore. Top!”, aldus Albert Munneke van Advocaatscore

Blog

Reviewmarketing in de advocatuur. Waarom?
5 redenen waarom je vandaag nog moet starten met reviews!
De 5 meeste gehoorde bezwaren tegen reviews

    Meer informatie?

Verzenden

Neem contact op

 © Advocaatscore  2020
Privacyverklaring Advocaatscore
​Deze website is gemaakt door online marketing bureau BDMG
  • Hoe werkt het?
  • Tarieven
  • Portfolio
  • Referenties
  • Media
  • Demo aanvragen
  • Review Awards 2020
  • Blog
  • Over ons
  • Contact