Online reviews: Hét marketinginstrument voor meer sales?

29 augustus 2018

Beheerder

People

People

0

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen aanbevelingen in online reviews tegenwoordig meer vertrouwen dan aanbevelingen van familie of vrienden. Daarom zijn online reviews het perfecte instrument om cliënten een goed inzicht te geven in de kwaliteit van jouw diensten als advocaat.

Autoriteit Consument en Markt
Online reviews zijn upcoming, ook in de advocatuur. Een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt bevestigt dit. Het blijkt dat driekwart van de mensen tegenwoordig eerst online reviews bekijkt alvorens over te gaan tot het kopen van een product of het inschakelen van een dienst:

‘De ACM heeft geconstateerd dat online reviews steeds belangrijker worden voor consumenten en bedrijven. Uit het consumentenonderzoek blijkt dat online reviews een belangrijke rol spelen in het keuzeproces van consumenten, maar dat consumenten daarnaast ook andere bronnen  raadplegen. Bedrijven gebruiken online reviews op verschillende manieren. Online reviews kunnen bijvoorbeeld dienen als feedback, maar worden ook ingezet  als marketinginstrument bij de introductie van een nieuw product. Bovendien zorgen online reviews voor een betere vindbaarheid via online zoekmachines.’1

Betrouwbaar
Mensen beschouwen online reviews die via een onafhankelijke review-site zijn geplaatst gemiddeld als twaalf keer betrouwbaarder dan beschrijvingen geplaatst door een kantoor zelf, zo blijkt uit onderzoek.2 Daarnaast blijkt uit een onderzoek van Revoo dat online reviews in zijn algemeen een toename in sales van 18% met zich meebrengen.3 Uit dit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 11% meer conversie ontstaat, 2% meer aanvragen voor een product of dienst en is de kans 5% groter dat websitebezoekers op een website terugkeren:

Foto

Hoger in de Google resultaten door online reviews
Een van de redenen voor de toename van conversie en sales door online reviews is Google. Google hecht tegenwoordig waarde aan bedrijven en websites die online reviews verzamelen. Wanneer je als bedrijf voldoende online reviews hebt krijg je zogenaamde ‘rich-snippet sterren’. Deze sterren geven extra informatie over jouw kantoor. Uit onderzoek van Conversion XL blijkt dat rich-snippet sterren de ‘click through rate’ tot 35% kan verhogen.4 Dit houdt dus in dat meer potentiële cliënten op jouw website zullen klikken als zij op zoek zijn naar een advocaat.Kortom, wanneer je als kantoor online reviews verzameld en plaatst op je website leidt dit tot betere vindbaarheid in Google en daarmee tot een hogere conversie. Daarnaast krijg je rich-snippet sterren die de click through rate ook verhogen. Al deze dingen zullen leiden tot meer mensen die gebruik willen maken van jouw diensten en daarmee tot hogere sales.Referenties:
1 Autoriteit Consument en Markt, Online Reviews Gereviewd.
2 eMarketer, 2010.
3 Revoo
4 Conversion XL

Post by Beheerder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *